نمایش «مکبث» اثر ویلیام شکسپیر در شیراز به روی صحنه می رود
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۴۸۶۱۸
به گزارش خبرنگار مهر، این نمایش در ۵ پرده و ۱۳۰ دقیقه اجرا می شود و تلاش شده است که با نگاهی وفادارانه به متن نمایش مکبث، شیوه اجرایی کلاسیک از این اثر را در معرض مخاطبین قرار دهد.
علیرضا بنیادی در این باره به خبرنگار مهر گفت: این شاهکار شکسپیر طی سالهای گذشته بارها و بارها با شیوه های گوناگون در سراسر دنیا به روی صحنه رفته است و این ضرورت اجرای چنین نمایشنامه هایی را در جوامع مختلف گوشزد می کند؛ درونمایه ای برخاسته از فطرت انسان( قبح رذائل و ترویج فضایل) توام با غنای ساختاری و محتوایی و زبان دراماتیک، منجر به خلق شاهکاری دلنشین و بی نظیر برای همه اعصار و جوامع مختف بشری گردیده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گفته کارگردان این تئاتر، از آنجایی که نمایش دارای ویژگی های بی بدیل و منحصربفردی در انتقال مفاهیم و مضامین، نقد شرایط اجتماعی وحضور بی واسطه مخاطب و ارتباط موثر و پایدار می باشد لذا می توان به اهمیت چنین رسانه ای که متاسفانه در جامعه مورد کم لطفی بسیار قرار می گیرد، تاکید کرد. بنیادی عنوان کرد: وجود هنرمندان مجرب و دانشکده های متعدد هنرهای نمایشی در شیراز و تحصیلکردگان هنرهای نمایشی، این امکان را می دهد که به غنای فرهنگی و اجتماعی افزوده شود که در برخی اوقات این ظرفیت ها و پتانسل های موجود مورد بی توجهی مسوولین و نهادهای موثر در حوزه هنرهای نمایشی قرارمی گیرد.
وی با اشاره به اینکه عدم حمایت های مالی و تبلیغاتی توسط ادارات و نهادهای مربوطه باعث بی انگیزگی، رخوت و نابسامانی در میان هنرمندان می شود ادامه داد: نتیجه اینکه عزلت هنرمند، یا به امورغیر مرتبط مشغول شدن و یا حتی کوچ ناخواسته بسیاری دیگر می شود و این مترادف است با هدر رفتن سرمایه های فرهنگی، اجتماعی این مرزو بوم و صد البته که این اتفاق مبارکی نیست.
بنیادی همچنین از همراهی ابراهیم قابل، حسن فلاح، محمد هاشم پور، آرزو قاسمی، حسین چوپانی، عرفان قشقایی، عبدالرضا خسرویان، خانم نوروزی(مدیر فرهنگسرای هنر) و محسن خباز(مدیر مجوعه فرهنگی هنرشهرآفتاب) تقدیر کرد.
در این تئاتر، رحیم هودی، آرش جمال الدینی، پریسا درافشان، اسماعیل مرزبان، اشکان فرهادی، آرمان احمدی، محمد مهدی نیک عهد، سعید طهمورثی، بهروز داریوشی، محمد جمالدینی، پریسا بصیری پور، امیرحسین کشاورز، حجت دهبان، آزاده بلادی، نشاط آرایش، نسرین محبی فانی، صفورا جامعی، افسون حسن پورشیرازی، صدف آتشی، مریم جهانی، علیرضا سهراب، میثم جوکار، حجت نصاری، محسن زحمتکش، مرتضی سلمانپور، بهنام مرادی، نیلوفر احمدی نبی، تندیس جعفری، احمد نیکخو و امیرحسین هوشنگی نقش آفرینی می کنند.
دیگر عوامل اجرایی تئاتر مکبث؛ کارگردان: علیرضا بنیادی، مشاورین کارگردان: فرامرز شاه قلعه، سعید ذوالنوریان، دستیار کارگردان: محسن استواری، منشی صحنه: نرجس عبودی، مدیر صحنه: امیر ارسلان فاظمی، طراح صحنه: علیرضا بنیادی، اجرای دکور: حجت حکمفرمایی، مهران نرگس نیا، طراح لباس: نرگس شیرازی نژاد، دوخت لباس: زهرا بدیعی فرجام، غزال رضایی، طراح نور: صمد فرهنگ، انتخاب موسیقی: علیرضا بنیادی، اجرای موسیقی: کیمیا درافشان، طراح گریم: فرشاد تندنویس، اجرای گریم: فرشاد تندنویس، فهیمه رحمن ستایش، محمد مهدی ستوده، طراح حرکات رزمی: سامان احمدی، طراح و اجرای پوستر و بروشور: علیرضا احمدی، ساخت تیزر: اردلان زینتی، مدیر تدارکات وامور مالی: مهرداد کاویانی هستند.
در کارنامه هنری علیرضا بنیادی، دکترای هنرهای نمایشی(گرایش ادبیات نمایشی)، عضو گروه نمایش هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، رییس کمیته تخصصی گروه هنر دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس، کارگردانی بر شانه های زخمی زینب(س)، هنگامه ای که آسمان شکافت، در قاب ماه، سر برسریر خون قرار دارد.
این نمایش که روایت گر داستان شوم انجام سرداری است به نام مکبث که علیرغم دلاوری ها و رشادت هایی که در غلبه بر دشمنان سرزمینش داشته و به همین سبب علاوه بر سپهسالاری گلامز، به امیری کودور می رسد، در راه بازگشت از فتوحات با خواهران جادوگر مواجه می شود و پیشگویی هایی در خصوص رسیدن به پادشاهی را نیز می شنود. مکبث این موضوع را با همسرش درمیان می نهد و او نیز که عطش رسیدن به قدرت در خود را در می یابد با تحریک مکبث اقدام به قتل «شاه دانکن» که پادشاهی نیکوکار بوده است می کند؛ مکبث به پادشاهی می رسد و در راه حفظ قدرت نامشروع خود دست به کشتار می زند و «بنکو»(همراه و یاورش) و همسر و فرزندان «مکداف»(از دیگر دوستان وی ) را به قتل می رساند و سرانجام توسط مکداف به سزای اعمال خود می رسد، لیدی مکبث هم تاوان سنگدلی های خود را می دهد و با جنونی وحشت آور اقدام به خودکشی می کند. پادشاهی به "ملکم" ، جانشین بر حق "شاه دانکن" ، می رسد و او نوید حکمرانی توام با مهربانی و عدالت می دهد. این نمایش تصویرگر تبعات سقوط ارزش های اخلاقی همچون جاه طلبی میباشد و بیانگر این نکته است که اولا عدول از ارزش ها و فضیلت ها انسانی چه پیامدهای شومی خواهد داشت و دوما ناپایداری ظلم و ستم و بی عدالتی را در جهان نمایش را یادآور می شود.
به گزارش خبرنگار مهر، تئاتر «مکبث»، از ۲۵ مهرجاری تا ۴ آبان ساعت ۱۹ در مجموعه فرهنگی هنر شهر آفتاب شیراز به روی صحنه می رود.
کد خبر 4422840منبع: مهر
کلیدواژه: تئاتر ایران شیراز ویلیام شکسپیر بوشهر کرمانشاه خبرگزاری مهر گرگان مشهد اربعین حسینی شیراز شهرکرد یاسوج گردشگری خطبه های نماز جمعه سنندج خرم آباد آتش نشانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۴۸۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا سلبریتیها جای کسی را در تئاتر تنگ کردهاند؟
حضور بازیگران سینما و تلویزیون، روی صحنه تئاتر، طی سالهای اخیر، با موجی از واکنشهای متفاوت مواجه بوده است. عدهای این حضور را غنیمت شمرده و آن را به نفع مصادیقی، چون جریان اقتصادی تئاتر نسبت دادند و در مقابل، برخی این حضور را ناامن دانسته و ساحت نمایش و صحنه را مبرا از آن رخدادهایی که مقابل دوربین سینما و تلویزیون میگذرد، میدانند.
خاک صحنه دامنگیر است
این تقابل طی سالیان اخیر، همواره به محلی در جهت مناقشه دو گروه تبدیل شده است، اما کفه قضاوت همواره به نفع موافقان این حضور، سنگینی کرده است علیالخصوص آنکه طی ماههای اخیر، اخباری مبنی بر حضور اینفلوئنسرها روی صحنه نمایش حسابی خبرساز شده بود. در چنین شرایطی استدلال موافقان حضور بازیگران سینما و تلویزیون در تئاتر این بود که در این زمینه، آیا حضور بازیگر حرفهای موجه است یا حضور اینفلوئنسرها؟
بسیاری از بازیگرانی که امروز به ستارههای دنیای سینما، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون تبدیل شدهاند، از تئاتر شروع کردهاند و خاستگاه تئاتری دارنددر حال حاضر بازیگرانی، چون فرهاد آئیش، صابر ابر، بهرام افشاری، نادر فلاح، بهنام تشکر، کوروش سلیمانی، رامین ناصرنصیر، امیرحسین فتحی، نورا هاشمی، صدف اسپهبدی، محمد نادری نمایشهایی را به روی صحنه دارند؛ حضور بازیگران شناختهشده دیگر به پای ثابت تقویم سالیانه کشور تبدیل شده بهگونهای که در هر برهه زمانی در طول سال، بازیگران چهرهای را یافت میکنیم که نمایشهایی را به روی صحنه دارند.
لازم است به این نکته مهم اشاره کنیم که بسیاری از بازیگرانی که امروز به ستارههای دنیای سینما، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون تبدیل شدهاند، از تئاتر شروع کردهاند و خاستگاه تئاتری دارند و اکنون که پس از مدتی، دوباره به صحنه تئاتر بازگشتهاند، نمیتوان این ایراد را بر آنها وارد دانست که چرا خود را به هنر نمایش سنجاق میکنند. خاک صحنه دامنگیر است و اگر باید انتقادی را به این دسته از بازیگران وارد دانست، باید عنوان کرد که چرا در طول این مدت، در عرصه نمایش کمکاری داشتهاند.
فارغ از این اتفاق، اگر بازیگری، خاستگاه تئاتری نداشته باشد و حالا به هر دلیلی درصدد تجربهاندوزی در این عرصه است، چرا باید جلوی این حضور را گرفت؟ نخست آنکه تمرینات منحصر تئاتر سبب کسب مهارتهای نوین و متفاوتی در آن بازیگر میشود که در ادامه مسیر بازیگری او تاثیرات مثبتی به همراه خواهد داشت.
چندین نمایش وجود دارند که از هیچ بازیگر چهرهای استفاده نکرده و بنابراین فضا برای کسانی که منحصرا فعالیت خود را در تئاتر دنبال میکنند به راحتی فراهم استثانیا سبب رونق اقتصادی تئاتر میشود که در تمام این سالها بهعنوان پاشنه آشیل نمایش مطرح بوده و ناملایمات بسیاری را در این هنر اصیل رقم زده است. ثالثا، هر نمایشی، نویسنده، کارگردان و تهیهکننده دارد. با توجه به حساسیتهای بالایی که در این زمینه وجود دارد و البته وسواسی که به ویژه در نگاه کارگردان موجود است، نمیتوان اینگونه اندیشید که یک بازیگر با هر قابلیتی که داشت، میتواند به روی صحنه رفته و اساسا شایستگی چنین حضوری را ندارد چرا که تمام این موارد، از فیلتر کارگردان و دیگر صاحبان نمایش عبور کرده و چیزی به دلخواه بازیگر رقم نمیخورد.
فارغ از تمامی این موارد، هماکنون چندین نمایش وجود دارند که از هیچ بازیگر چهرهای استفاده نکرده و بنابراین فضا برای کسانی که منحصرا فعالیت خود را در تئاتر دنبال میکنند به راحتی فراهم است و اینکه برخی عنوان میکنند حضور سلبریتیها، محدود شدن فضای کاری هنرمندان عرصه تئاتر را تشدید میکند، منطق درستی نداشته و نمیتوان بر آن تکیه کرد.
«حضور سلبریتیها در عرصه تئاتر تاکنون منتج به اتفاقهای خوبی شده که مهمترین آن، فروش بالای آن آثار بوده که اقتصاد این هنر را در طول سال با افزایش قابلتوجهی همراه کرده و سبب میشود تا سانسهای برخی از این نمایشها تا روزهای متوالی رزرو شده و سالنها پر شوند»
هنر تئاتر در کشور، نسبت به سینما و شبکه نمایش خانگی، از برخی محدودیتهای بعضا تاریخی رنج میبرد. در طول این سالها تلاشهای بسیاری صورت گرفته تا بسیاری از این محدودیتها مرتفع شود. رویکردی که قطعا با استقبال دوستداران و دلسوزان این هنر همراه است بنابراین نباید با ایراداتی از این دست، زمینه فعالیت در این عرصه را محدود کرد و مخاطب را نسبت به این هنر، دلسرد کرد. حداقل امروز که هنر نمایش، تلالویی ویژه در حیات پساکرونایی خود دارد، باید با همبستگی و دلسوزی، زمینه اعتلای بیشتر هنر تئاتر در کشور را رقم زد و موانع پیشرو را عقلانی و حسابشده مرتفع کرد.
منبع: ایرنا
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی